Biznes Skaner – nadchodzi rewolucja w badaniach rynku

Na rynku działają obecnie setki firm specjalizujących się w badaniach rynku. Koszt takiego badania to wydatek rzędu od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. A co jeśli mamy kilka pomysłów na biznes (niepowiązanych branżowo) i chcielibyśmy wstępnie ocenić, który z nich ma największy potencjał? Czy w takiej sytuacji jesteśmy skazani na zwielokrotnienie tego kosztu? Już nie, ponieważ teraz mamy do dyspozycji aplikację Biznes Skaner!

Image Description
admin
1 day ago
Image Description

Badanie runku to w dalszym ciągu żmudny i czasochłonny proces, co bezpośrednio przekłada się na jego cenę. Średni koszt takiego badania w 2021 roku oscylowała na poziomie od kilku do kilkunastu tysięcy złotych, przy czym nawet 60-70% wzmiankowanych kosztów dotyczyło etapu pozyskiwania informacji.

Nic więc dziwnego, że firmy specjalizujące się w badaniach rynku coraz częściej sięgają po zaawansowane narzędzia analityczne, ułatwiające zbieranie niezbędnych informacji. W ten właśnie sposób optymalizują swoje koszty.

Jednym z takich narzędzi jest aplikacja Biznes Skaner, autorstwa startupu Future Tech z Warszawy. Biznes Skaner to aplikacja webowa, której celem jest automatyzacja procesu pozyskiwania danych niezbędnych do przeprowadzenia badania rynku dla konkretnych typów działalności, w wybranych lokalizacjach geograficznych. Dotyczy to w szczególności:

  • analizy rynku,
  • analizy konkurencji,
  • analizy dostępności usług,
  • analizy mediów reklamowych,
  • oceny ryzyka

Biznes Skaner to narzędzie analityczne, które łączy w sobie potencjał algorytmów nauczania maszynowego, danych socjodemograficznych, czy danych przestrzennych z czynnikiem ludzkim – a dokładniej rzecz ujmując pracą analityka, który przegląda zebrane przez aplikację informacje oraz pomaga w ich interpretacji. W rezultacie klient otrzymuje końcowy produkt w postaci przejrzystego raportu, zawierającego ocenę ryzyka wraz z komentarzami oraz konkretnymi rekomendacjami. Tak przygotowany raport następnie jest przesyłany do klienta drogą mailową.

Generowanie raportów to jednak nie wszystkie możliwości, jakie niesie za sobą korzystanie z aplikacji Biznes Skaner. Z myślą o firmach z branży market research oraz firmach consultingowych, właściciel serwisu udostępnił panel dla firm. Daje on dostęp do dodatkowych funkcjonalności aplikacji, jak również zasobów analitycznych, na zasadzie miesięcznego abonamentu.

Przyjrzyjmy się wobec tego działaniu aplikacja Biznes Skaner na konkretnym przykładzie.

Jak działa aplikacja Biznes Skaner?

Pan Marek od wielu lat mieszka na południu Polski, w miejscowości Skarżysko-Kamienna, którą zamieszkuje około 50 tys. mieszkańców. Skarżysko-Kamienna to poniekąd miasto przemysłowe, z bogatą tradycją, uważane za zagłębie kolejarzy i zbrojeniówki. Pan Marek jest absolwentem Politechniki Świętokrzyskiej (Wydziału Automatyki Przemysłowej) i po 10 latach pracy w zawodzie postanowił założyć własną firmę.

Pan Marek chciałby się za to zabrać we właściwy sposób, zgodnie ze sztuką, ograniczając koszty inwestycji oraz ryzyka biznesowe do minimum. Przez lata Pan Marek odkładał pieniądze na inwestycję we własny biznes i nie chciałby tych pieniędzy stracić. Decyduje się wobec tego na zlecenie wykonania badania rynku. Szybko dowiaduje się jednak, że ceny takiego badania zaczynają się od kilku tysięcy złotych w górę. Ale to dopiero początek kosztów! Na horyzoncie pojawia się bowiem potrzeba wynajęcia lokalu, zakup asortymentu, sprzętu, wyposażenie biura, zatrudnienie przynajmniej 1-2 pracowników, budowa strony internetowej, inwestycja w reklamę, pozyskanie pierwszych klientów itd.

Na tym etapie Pan Marek jeszcze nie wie, czy jego pomysł na biznes w Skarżysku-Kamiennej ma sens. Rozważa bowiem otwarcie serwisu klimatyzacji, połączonego ze sprzedażą części zamiennych oraz asortymentu.

Jeśli badanie rynku, na które wyda kilka tysięcy złotych pokaże, że ryzyko dla tego typu działalności w Skarżysku-Kamiennej jest duże, Pan Marek będzie potrzebował zrewidować swój pomysł i prawdopodobnie zlecić kolejne badanie, bądź zupełnie z niego zrezygnować, akceptując wynikające z takiej decyzji ryzyka.

Pan Marek jest jednak osobą otwartą na innowacyjne technologie. Postanawia więc skorzystać z aplikacji Biznes Skaner.

W polu wyszukiwania Pan Marek wybiera z listy typ działalności (Instalacja klimatyzacji), a następnie w kolejnym kroku zaznacza kategorie powiązane, takie jak: Serwis klimatyzacji oraz Sklep z klimatyzatorami. Ze względu na rodzaj działalności Pan Marek decyduje się na wybór promienia analizy 10 km od centrum miasta. Wypełnienie formularza zajmuje mu około 3 minut. Po niespełna 2 godzinach Pan Marek otrzymuje raport, wraz z oceną ryzyka dla jego pomysłu i komentarzami analityka.

Co takiego zrobiła aplikacja Biznes Skaner?

W pierwszej kolejności aplikacja Biznes Skaner znalazła 3 miejscowości najbardziej podobne do Skarżyska-Kamiennej. W tym celu skorzystała ona z około stu charakterystyk socjodemograficznych, które umożliwiły określenie wzmiankowanego podobieństwa. Wszystko dzięki zastosowaniu zaawansowanych algorytmów nauczania maszynowego.

Miejscowościami najbardziej podobnymi do Skarżyska-Kamiennej pod kątem rozkładu charakterystyk socjodemograficznych okazały się: Starachowice (zlokalizowane w pobliżu), Szczecinek oraz Puławy. Dzięki analizie tych samych usług w najbardziej podobnych do Skarżyska-Kamiennej miejscowościach, możliwe staje się określenie, czy serwisów klimatyzacji w Skarżysku-Kamiennej jest dużo czy mało. Za punkt odniesienia służy mediana obliczona na podstawie liczby tych samych usług, znalezionych we wszystkich czterech lokalizacjach.

Następie aplikacja przeskanowała obszar 10 km liczony od centrum Skarżyska-Kamiennej, zgodnie z promieniem analizy, wybranym przez Pana Marka. Podobny skan został automatycznie przeprowadzony dla pozostałych trzech najbardziej podobnych do Skarżyska-Kamiennej miejscowości, które zostały wytypowane przez algorytm.

Podsumowując: w promieniu 10 km od centrum miasta aplikacja znalazła 4 serwisy klimatyzacji oraz jedną działalność związaną z instalacją klimatyzacji. Nie znaleziono natomiast żadnego specjalistycznego sklepu z klimatyzatorami.

Zebrane dane zostały zaprezentowane w formie tabelarycznej, dla wszystkich lokalizacji uwzględnionych w analizie – czyli Skarżyska-Kamiennej oraz 3 najbardziej podobnych miejscowości wybranych przez algorytm:

Jaki z tego płynie wniosek?

Statystyki pokazują, że w Skarżysku jest 72% mniej działalności specjalizujących się w instalacji klimatyzacji, niż w 3 innych, podobnych do Skarżyska-Kamiennej miejscowościach. Z kolei liczba działalności typu „serwis klimatyzacji” oraz „sklep z klimatyzatorami” nie odbiega od średniej.

Teraz przyjrzyjmy się bardziej szczegółowo tym usługom, w oparciu o informacje z raportu.

Jedyna firma w Skarżysku Kamiennej, zajmująca się instalacją klimatyzacji zlokalizowana jest w odległości 3.8 KM od centrum miasta. Z kolei 3 spośród 4 firm zajmujących się serwisem klimatyzacji, specjalizuje się w klimatyzacjach samochodowych. To z kolei oznacza, że tego typu działalność w Skarżysku Kamiennej może być w deficycie, względem podobnych do Skarżyska miejscowości. To dobra wiadomość dla Pana Marka.

Spójrzmy, co sądzą klienci na temat usługi typu „instalacja klimatyzacji”. W tym celu klikam w link znajdujący się w tabeli, prowadzący bezpośrednio do map Google.

 

Teraz mogę bardziej szczegółowo przyjrzeć się opiniom klientów oraz sprawdzić, na co zwrócić szczególną uwagę, przy świadczeniu tego typu usług oraz ewentualnie, jakich błędów się wystrzegać.

Moją uwagę od razu zwraca relatywnie mała ilość głosów oddanych przez klientów. W takim przypadku powinniśmy wykazać szczególną ostrożność zwłaszcza, jeśli firma działa na rynku od kilku lat. Widzę jednak, że najstarszy komentarz ma około roku, zatem 9 głosów i średnia ocena na poziomie 5, prezentują się całkiem dobrze.

Spójrzmy, jaki jest średni rating usług, zaprezentowany w poniższej tabeli. Wygląda na to, że zarówno usługi typu „serwis klimatyzacji”, jaki również „instalacja klimatyzacji” oceniane są bardzo dobrze, choć liczba oddanych głosów w dalszym ciągu pozostawia pewien niedosyt.

Przyjrzyjmy się teraz przez chwilę firmom najlepiej ocenianym, to znaczy tym z najwyższym ratingiem. Dlaczego to może być istotne? Bo warto uczyć się od najlepszych!

Sprawdźmy teraz, z jakich mediów internetowych korzystają powyższe firmy.

Są to Facebook oraz portal kb.pl. To może być kolejna dobra wiadomość dla Pana Marka, bo w tym obszarze będzie można pokusić się o uzyskanie przewagi konkurencyjnej. Zerknijmy jeszcze na liczbę usług w przeliczeniu na 1000 mieszkańców.

I tutaj również „instalacja klimatyzacji” wydaje się być w dalszym ciągu działalnością z dużym deficytem, co przekłada się oczywiście na ocenę ryzyka.

I w ten oto sposób doszliśmy do sedna. Wprawdzie aplikacja Biznes Skaner, podobnie jak każde inne badanie nie daje 100% pewności, to mimo wszystko wskazuje na to, że pomysł Pana Marka ma spory potencjał.

Ile w takim razie Pan Marek zapłacił za badanie? I tutaj również mamy dla Pana Marka dobrą wiadomość, gdyż raport z aplikacji Biznes Skaner kosztował go 72 PLN. Pan Marek może zatem przeznaczyć dodatkowe środki na badanie pogłębione, o którym za chwilę.

Tak jak wspominaliśmy na początku, korzystanie z aplikacji Biznes Skaner niesie za sobą szereg dodatkowych korzyści. Jednym z nich jest dostęp do zasobów analitycznych, umożliwiających wykonanie analiz pogłębionych. Koszty analizy pogłębionej ustalane są z klientem indywidualnie. Załóżmy, że Pan Marek przed podjęciem ostatecznej decyzji potrzebuje dodatkowych informacji.

Są to:

- informacje na temat branży

- informacje na temat potencjału sprzedaży w Skarżysku-Kamiennej

- analiza trendów związanych z wentylacją i klimatyzacją w województwie świętokrzyskim

- informacje na temat asortymentu potencjalnego sklepu

- wreszcie dane kontaktowe do restauracji w Skarżysku-Kamiennej, którym Pan Marek chciałby zaoferować swoje usługi w pierwszej kolejności.

Do gry wchodzi doświadczony zespół analityczny...

Przyjrzymy się najpierw branży klimatyzacji w Polsce. Na potrzeby artykułu ograniczyliśmy się jedynie do zaprezentowania wycinka zebranych informacji.

Informacje na temat branży HVCR w Polsce

  1. W Polsce obowiązują akty prawne regulujące stosowanie klimatyzacji i wentylacji. Są to w szczególności:
  1. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r. Nr 75, poz. 690) wraz z poprawkami z dn. 13 lutego 2003 r.
  2. Dz. U. Nr 33, poz. 270 oraz z dnia 7 kwietnia 2004 r.
  3. Dz. U. z 2004 r. Nr 109, poz. 1156 wraz z późniejszymi zmianami.
  4. Norma PN-83/B-03430 – Wentylacja w budynkach mieszkalnych zamieszkania zbiorowego i użyteczności publicznej.
  5. Norma PN-78/B-03421 – Wentylacja i klimatyzacja. Parametry obliczeniowe powietrza wewnętrznego w pomieszczeniach przeznaczonych do stałego przebywania ludzi
  1. Najliczniejszą grupą potencjalnych odbiorców technologii klimatyzacyjno-wentylacyjnych są właściciele domów jednorodzinnych oraz mieszkań.
  2. Na poziom popytu wpływa z kolei szereg czynników. W przypadku wentylacji decydujący wpływ mają wymogi prawne.
  3. Badania dowodzą, że pracownicy są bardziej wydajni w temperaturach 20-25 stopni Celsjusza. Wydajność ta drastycznie spada w pomieszczeniach z temperaturą powyżej 30 stopni Celsjusza, stąd pracodawcy bardzo często decydują się na inwestycję w klimatyzację.
  4. Na popyt urządzeń klimatyzacyjnych i wentylacyjnych wśród przedsiębiorstw, firm i instytucji, istotny wpływ ma otoczenie prawne, które reguluje m.in. temperaturę i wilgotność powietrza w pomieszczeniach, w których przebywają pracownicy.
  5. Popyt na urządzenia klimatyzacyjno–wentylacyjne jest ściśle powiązany z podażą nowych budynków mieszkalnych.
  6. Popyt na systemy klimatyzacji i wentylacji dla budynków z roku na rok rośnie.
  7. W najbliższym latach możemy nadal spodziewać się wzrostów popytu na rynku, gdyż grupa odbiorców tej technologii stale się poszerza, a produkty stają się szeroko dostępne.
  8. Rozwój technologii zapewnia coraz szerszy asortyment tego rodzaju produktów, w przeróżnych wariantach, dostosowanych do indywidualnych preferencji klienta.
  9. Dodatkowym czynnikiem, który może pozytywnie wpłynąć na rozwój rynku klimatyzacji, jest fakt występowania coraz wyższych temperatur w okresach letnich w całej Europie.

Główne problemy branży:

  1. Ograniczone możliwości bezpośredniego kontaktu z klientami i zaprezentowania im swoich produktów, w związku z ograniczeniami pandemicznymi.
  2. Mało targów branżowych, na których firmy z branży HVACR nawiązywałyby kontakty z przyszłymi kontrahentami.
  3. Problemy z płynnością finansową.
  4. Niższe tempo pozyskiwania nowych klientów.
  5. Spadek liczby zamówień.
  6. Wydłużony czas oczekiwania na zamawiane produkty i komponenty.

Kluczowe trendy w branży HVACR:

  1. Zdrowie – smog zniechęca do otwierania okien a domownicy chcą oddychać świeżym powietrzem. Coraz częściej klienci decydują się na dodatkowe filtry.
  2. Oszczędność – ceny energii elektrycznej rosną. Klienci szukają energooszczędnych rozwiązań klimatyzacyjnych.
  3. Komfort – obsługa bezdotykowa, sterowanie z poziomu aplikacji, funkcje timera, możliwość programowania temperatury, regulacja poziomu wilgotności.

*Źródło: brokereksportowy.pl, pnt.euro-centrum.com.pl.

Potencjał działalności związanej z instalacją klimatyzacji w Skarżysku-Kamiennej

Najliczniejszą grupą potencjalnych odbiorców technologii klimatyzacyjno-wentylacyjnych są właściciele domów jednorodzinnych oraz mieszkań.

Ogólna liczba mieszkań i budynków mieszkalnych w latach 2016-2020 została przedstawiona w poniższej tabeli.

     
 

2016

2017

2018

2019

2020

ogółem; mieszkania

20 045 

20 057 

20 060 

20 149 

20 192 

ogółem; budynki mieszkalne

5 273 

5 296 

5 319 

5 351 

5 255

*Liczba mieszkań i budynków mieszkalnych w Skarżysku Kamiennej. Źródło: GUS.

Dodatkowo w Skarżysku-Kamiennej znajduje się około 160 budynków komercyjnych, stanowiących potencjalną bazę klientów. Ich największe skupiska prezentuje poniższa mapa.

 

Przykłady lokalizacji obiektów komercyjnych w Skarżysku-Kamiennej:

Miejscowość: Skarżysko-Kamienna,

Numer domu: 12,

Kod pocztowy: 26-110,

Ulica: Bolesława Prusa,

Kategoria: bank,

Marka: Bank Pekao

Rodzaj budynku: komercyjny,

Liczba pięter: 2

 

Miejscowość: Skarżysko-Kamienna,

Numer domu: 20,

Ulica: Zygmunta Krasińskiego,

Rodzaj budynku: komercyjny,

Liczba pięter: 2

 

Miejscowość: Skarżysko-Kamienna,

Numer domu: 65,

Ulica: 1 Maja,

Rodzaj budynku: komercyjny,

Liczba pięter: 4

Nazwa Euro Centrum

 

Miejscowość: Skarżysko-Kamienna,

Numer domu: 3,

Ulica: Plac Floriański,

Rodzaj budynku: komercyjny,

Liczba pięter: 5

 

Trendy dotyczące wyszukiwania kluczowych słów, związanych z klimatyzacją w ostatnich 5 latach.

Wygląda na to, że pomimo trwającej pandemii, trend związany z zainteresowaniem branżą klimatyzacji w województwie świętokrzyskim rośnie. Na szczególną uwagę zasługuje widoczny wzrost zainteresowania rekuperacją oraz wentylacją w ciągu ostatnich 2 lat. Zainteresowanie tematem wentylacji w 2021 r. było najwyższe w ciągu ostatnich 5 lat. Różni się to nieco od trendów obserwowanych w całej Polsce, gdzie główny wzrost zainteresowania dotyczy właśnie rekuperacji, chociaż w 2022 najczęściej wyszukiwaną frazą jest „wentylacja”.

Badanie asortymentu sklepów z artykułami związanymi z klimatyzacją.

Poniższy przykład ilustruje kategorie akcesoriów oraz usług oferowanych przez konkurencyjne firmy. Na uwagę zasługuje fakt, że łączenie sprzedaży produktów oraz akcesoriów z usługami montażowymi i serwisowymi, jest powszechną praktyką stosowaną na rynku. Standardem jest również posiadanie strony internetowej, z kompletną informacją na temat produktów oraz usług. Niewątpliwą zaletą sklepu internetowego jest to, że sprzedawany produkt nie musiałby być wcale dostępny w magazynie w Skarżysku-Kamiennej. Częstą praktyką stosowaną w branży jest dowóz zamówionych towarów z magazynu przeładunkowego do miejsca sprzedaży. Wynika to z faktu, że instalacja sprzętu wentylacyjnego wymaga najczęściej specjalistycznej wiedzy, stąd zakup sprzętu oznacza również potrzebę zamówienia usługi instalacyjnej, a często również serwisowej.

Przegląd produktów dostępnych w konkurencyjnych sklepach.

Bandanie pokazuje, że w podobnie jak w przypadku innych branż zajmujących się instalacją specjalistycznego sprzętu, tak i w przypadku branży wentylacyjnej, jakość sprzętu, jego cena, jak również poziom obsługi klienta mają kluczowe znaczenie w zdobywaniu przewagi konkurencyjnej na rynku. Zalecalibyśmy zatem zastanowienie się nad wyborem producenta oraz dostawcy sprzętu.

Niezwykle newralgicznym elementem w branży związanym z problemem pandemicznym jest logistyka dostaw, dlatego bardzo ważne jest ustalenie ze swoimi dostawcami określonych ram czasowych związanych z dostawą, obsługą gwarancyjną oraz pogwarancyjną, potwierdzonych stosownymi umowami oraz ewentualnymi karami umownymi w przypadku powtarzających się opóźnień w dostawie towarów.

Dane kontaktowe potencjalnych klientów

Na prośbę Pana Marka wygenerowaliśmy dodatkowo listę potencjalnych klientów, od których Pan Marek chciałby rozpocząć współpracę. Standardem w branży wentylacyjnej jest bezpośrednia rozmowa przedstawiciela handlowego z potencjalnym klientem. Najczęściej kontakty handlowe nawiązywane są przez firmy z potencjalnymi kontrahentami na targach branżowych. Niestety ze względu na ograniczenia pandemiczne targi te nie są na tę chwilę powszechnie stosowaną praktyką, choć pewnie w ciągu najbliższych 12-16 miesięcy powrócą do łask.

Poniżej zamieszczamy przykładowe dane teleadresowe do restauracji zlokalizowanych w promieniu 1KM od centrum Skarżyska-Kamiennej.

Na czym zatem polega różnica między podejściem standardowym do badania rynku a aplikacją Biznes Skaner?

Biznes Skaner daje możliwość weryfikacji swojego pomysłu, jeszcze przed zaangażowaniem się w projekt od strony kosztowej. Zasada jest prosta. Najpierw weryfikuję swój pomysł na poziomie ogólnym i jeśli widzę, że ma on sens, inwestuję swoje środki w badanie pogłębione.

W powyższym przykładzie, Pan Marek wydał 72 PLN na wstępną weryfikację swojego pomysłu. Aplikacja zebrała dane, które następnie przejrzał doświadczony analityk, dodając swoje komentarze. Dopiero, gdy okazało się, że pomysł ma potencjał Pan Marek zamówił badanie pogłębione, które zostało wzbogacone o dodatkowe elementy. Gdyby okazało się, że w Skarżysku Kamiennej konkurencja w branży wentylacyjnej jest bardzo duża w porównaniu z innymi miejscowościami o podobnym rozkładzie charakterystyk socjodemograficznych, Pan Marek mógłby zdecydować się na inny pomysł, bez ponoszenia już na samym początku kosztów rzędu kilku a nawet kilkunastu tysięcy złotych, zlecając wykonanie całego badania od razu.